Kiedy bagaż jest opóźniony lub zgubiony podczas podróży, pasażerowie mogą mieć prawo do otrzymania odszkodowania za dodatkowe wydatki, w tym na pokrycie codziennych kosztów życia. W Polsce oraz w Unii Europejskiej prawo do dziennej diety w przypadku opóźnionego bagażu jest regulowane przepisami prawa lotniczego oraz polityką linii lotniczych.
Kiedy masz prawo do dziennej diety?
Jeśli Twój bagaż został opóźniony (zazwyczaj liczone jest to w przypadku opóźnienia powyżej 24 godzin) lub zgubiony przez linię lotniczą, masz prawo domagać się zwrotu kosztów niezbędnych zakupów, które musiałeś wykonać, czekając na jego dostarczenie. Dotyczy to przede wszystkim artykułów pierwszej potrzeby, takich jak:
- Odzież: bielizna, skarpetki, ubrania na różne warunki pogodowe
- Artykuły higieniczne: szczoteczka do zębów, pasta, mydło, szampon
- Leki: jeśli przyjmujesz jakieś leki na stałe
- Jedzenie: przekąski, posiłki
Należy zachować wszelkie paragony i dowody wydatków, które mogą być wymagane do uzyskania odszkodowania. Wiele linii lotniczych wymaga dostarczenia dokumentacji potwierdzającej wydatki.
Jak ubiegać się o zwrot kosztów?
Wysokość diety w przypadku opóźnionego bagażu
Wysokość diety w przypadku opóźnionego bagażu zależy od kilku czynników, takich jak linia lotnicza, kraj oraz czas opóźnienia bagażu. Niektóre linie lotnicze mogą określać maksymalne kwoty, jakie można otrzymać dziennie na pokrycie wydatków. Linie europejskie mogą oferować diety w wysokości od 50 do 150 euro dziennie.
Linie międzynarodowe mogą mieć inne stawki, zwłaszcza w krajach o wyższych kosztach życia, gdzie maksymalne diety mogą sięgać 200 euro dziennie lub więcej.
Na co zwrócić uwagę?
- Zazwyczaj linie lotnicze określają maksymalną kwotę, którą są skłonne zwrócić za dzienną dietę.
- Nie wszystkie wydatki mogą zostać zwrócone. Linie lotnicze mogą odmówić zwrotu kosztów za luksusowe przedmioty czy produkty spożywcze, które nie są niezbędne do codziennego funkcjonowania.
- Istnieje zazwyczaj określony czas, w którym musisz zgłosić opóźnienie bagażu i złożyć reklamację.
Co jeśli linia lotnicza odmawia wypłaty odszkodowania?
Jeśli linia lotnicza nie chce wypłacić Ci należnego odszkodowania, możesz:
- Skontaktować się z rzecznikiem praw konsumenta.
- Złożyć skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
- Rozważyć drogę sądową.