Startujący samolot generuje hałas o poziomie głośności wynoszącym zazwyczaj od 120 do 140 decybeli. Hałas ten pochodzi głównie z silników i turbulencji powietrza podczas startu. Dla porównania, 120 dB to poziom dźwięku przypominający bardzo głośny koncert rockowy lub start silnika odrzutowego z bliskiej odległości. Warto dodać, że poziom hałasu samolotów może się różnić w zależności od typu maszyny, jej wieku, technologii silników i innych czynników.
Dla porównania, oto inne poziomy dźwięku, które pomagają zrozumieć skalę hałasu:
- 10 dB – szum liści na wietrze
- 30 dB – szept
- 60 dB – normalna rozmowa
- 80 dB – hałas ruchu ulicznego
- 100 dB – głośna rozmowa, np. w klubie
- 80-90 dB – hałas w kabinie samolotu podczas lotu (dla pasażerów)
- 100-110 dB – hałas podczas lądowania samolotu (w pobliżu pasa startowego)
- 120-130 dB – hałas podczas startu samolotu (blisko pasa startowego)
- 130-140 dB – hałas startującego samolotu z bliskiej odległości, np. stojąc w pobliżu silników odrzutowych
- 140 dB i więcej – hałas generowany przez start dużych samolotów odrzutowych, zwłaszcza tych starszych, w pobliżu pasa startowego
Te poziomy hałasu są zdecydowanie powyżej granicy bólu dla ludzkiego ucha, która wynosi około 120 dB.
Startujący samolot jest jednym z najgłośniejszych dźwięków wytwarzanych przez pojazdy, porównywalnym do dźwięku startującego silnika odrzutowego z bliskiej odległości lub bardzo głośnego koncertu rockowego. Z tego powodu lotniska często stosują ograniczenia hałasu, aby zminimalizować uciążliwość dla otaczających je obszarów mieszkalnych.