A
- Aerodrom: Inna nazwa lotniska, teren przeznaczony do startów, lądowań oraz obsługi statków powietrznych.
- Airspeed (Prędkość powietrzna): Prędkość, z jaką porusza się samolot względem otaczającego go powietrza. Może być mierzona jako prędkość względem ziemi lub prędkość powietrzna rzeczywista (TAS).
- Altitude (Wysokość): Wysokość nad poziomem morza, na której znajduje się statek powietrzny, mierzona w stopach (ft) lub metrach (m).
- ATC (Air Traffic Control): Kontrola ruchu lotniczego, zespół służb odpowiedzialnych za zarządzanie ruchem statków powietrznych w celu zapewnienia bezpieczeństwa.
B
- Ballast: Obciążenie stosowane w samolotach w celu zwiększenia stabilności i wydajności lotu.
- Boeing: Amerykańska firma produkująca samoloty, znana z modeli takich jak Boeing 747, 737 i 787.
C
- Cleared for Takeoff (Zezwolenie na start): Komunikat od ATC informujący pilota, że może wystartować.
- Cruise (Lot na wysokości przelotowej): Faza lotu, w której samolot leci na ustalonej wysokości przelotowej z optymalną prędkością.
- Crosswind (Wiatr boczny): Wiatr wiejący pod kątem do kierunku startu lub lądowania, co utrudnia te manewry.
D
- Decision Altitude (DA): Minimalna wysokość, na której pilot musi podjąć decyzję o kontynuowaniu podejścia do lądowania lub rozpoczęciu procedury odejścia na drugi krąg.
- Descent (Zejście): Faza lotu, w której samolot obniża swoją wysokość w kierunku lądowania.
E
- EET (Estimated Elapsed Time): Szacowany czas przelotu między punktami na trasie lotu.
- FMS (Flight Management System): Zintegrowany system nawigacyjny używany w nowoczesnych samolotach, który automatycznie planuje i kontroluje trasę lotu.
F
- Final Approach (Końcowy etap podejścia): Ostatni odcinek lotu przed lądowaniem, gdy samolot znajduje się na prostej drodze do pasa startowego.
- Flaps (Klapy): Ruchome powierzchnie na skrzydłach samolotu, które zwiększają siłę nośną i opór przy niskich prędkościach, stosowane podczas startu i lądowania.
G
- Go-around (Odejście na drugi krąg): Procedura stosowana, gdy lądowanie jest niemożliwe lub niebezpieczne, polegająca na ponownym podejściu do lądowania.
- Ground Speed (Prędkość względem ziemi): Prędkość samolotu względem powierzchni ziemi, która może się różnić od prędkości powietrznej w zależności od wiatru.
H
- Heading (Kurs): Kierunek, w którym zwrócony jest dziób samolotu, wyrażony w stopniach na kompasie (od 0° do 360°).
- Hold (Zatrzymanie w powietrzu): Procedura, w której samolot utrzymuje swoją pozycję w przestrzeni powietrznej, często w formie kręgu, np. podczas oczekiwania na zgodę na lądowanie.
I
- ILS (Instrument Landing System): System wspomagający lądowanie, umożliwiający precyzyjne prowadzenie samolotu w osi pasa i na odpowiedniej ścieżce podejścia, nawet w złych warunkach pogodowych.
- Incident (Incydent): Wydarzenie związane z operacjami lotniczymi, które mogło prowadzić do zagrożenia bezpieczeństwa, ale nie doszło do wypadku.
J
- Jet Stream (Prąd strumieniowy): Szybko poruszające się masy powietrza na wysokościach przelotowych, które mogą wpływać na prędkość samolotu.
M
- Mayday: Międzynarodowy sygnał alarmowy używany w sytuacjach zagrożenia życia, sygnalizujący pilną potrzebę pomocy.
- METAR: Raport pogodowy zawierający aktualne informacje o warunkach atmosferycznych na lotnisku, w tym temperaturę, ciśnienie, prędkość wiatru i widzialność.
- Minimum Safe Altitude (MSA): Minimalna wysokość, na której statek powietrzny może lecieć w danym obszarze bez ryzyka kolizji z przeszkodami.
N
- NOTAM (Notice to Airmen): Komunikat wydawany w celu poinformowania pilotów o tymczasowych zagrożeniach, zmianach w procedurach lotniczych lub innych ważnych informacjach.
P
- Payload (Ładowność): Całkowita waga pasażerów, bagażu i ładunku, które samolot może zabrać na pokład.
- Pratt & Whitney: Producent silników lotniczych, znany z silników stosowanych w wielu komercyjnych i wojskowych samolotach.
R
- Runway (Pas startowy): Część lotniska przeznaczona do startów i lądowań samolotów. Może być oznaczona cyframi określającymi jej orientację w stopniach magnetycznych.
- Route (Trasa): Zdefiniowana droga, którą samolot ma pokonać od punktu startowego do punktu docelowego.
S
- Stall (Zatrzymanie): Zjawisko, które występuje, gdy samolot przestaje generować siłę nośną z powodu zbyt niskiej prędkości powietrznej lub kąta natarcia.
- Taxiing (Kołowanie): Manewr, w którym samolot przemieszcza się po powierzchni lotniska na ziemi, zanim wystartuje lub po wylądowaniu.
T
- Turbulence (Turbulencje): Nagłe i nieoczekiwane zmiany w ruchu powietrza, które mogą powodować niestabilność samolotu w locie.
- VFR (Visual Flight Rules): Zasady lotu z widocznością, według których pilot prowadzi samolot w oparciu o wzrokowe rozpoznanie terenu i innych statków powietrznych.
V
- VOR (VHF Omnidirectional Range): System nawigacyjny, który dostarcza informacji o pozycji samolotu w stosunku do ziemi, używany do lotów nawigacyjnych.
- Waypoint (Punkt nawigacyjny): Punkt na trasie lotu, który jest kluczowy do określenia pozycji samolotu lub zmiany kursu.