Instrukcja obsługi mapy lotnisk i lądowisk
Powyżej znajduje się interaktywna mapa lotnisk i lądowisk dostępnych w Polsce. Mapa zawiera wszystkie lotniska w Polsce, zarówno te o utwardzonej nawierzchni, jak i trawiaste, motolotniowe oraz modelarskie. Zaznaczone są także wybrane strefy lotnicze, w tym obszary z ograniczeniami przestrzeni powietrznej, co jest istotne dla pilotów. Niektóre z lotnisk na mapie mają szczegółowy opis podejścia do lądowania, w tym informacje o przeszkodach, progach pasa startowego oraz specyficzne wskazówki dla pilotów. Dodatkowo, zaznaczone są przydatne miejsca wokół lotnisk, takie jak stacje paliw, opcje noclegowe oraz restauracje.
Krok 1
Nawigacja po mapie
Krok 2
Kliknięcie na lotnisko
Krok 3
Filtrowanie i wyszukiwanie
Lotniska w Polsce
Lotnisko | Miasto | Kod IATA | Kod ICAO | Opis |
---|
Warszawa Chopina | Warszawa | WAW | EPWA | Największe lotnisko w Polsce, główny port lotniczy obsługujący ruch międzynarodowy i krajowy. |
Kraków Balice | Kraków | KRK | EPKK | Drugie co do wielkości lotnisko, popularne wśród turystów, oferuje szeroki wybór lotów. |
Gdańsk Lecha Wałęsy | Gdańsk | GDN | EPGD | Kluczowy port lotniczy obsługujący północną Polskę, z połączeniami krajowymi i międzynarodowymi. |
Katowice Pyrzowice | Katowice | KTW | EPKT | Ważne lotnisko na południu Polski, obsługujące m.in. tanie linie lotnicze. |
Warszawa Modlin | Nowy Dwór Mazowiecki | WMI | EPMO | Lotnisko obsługujące głównie tanie linie lotnicze, położone niedaleko Warszawy. |
Wrocław Strachowice | Wrocław | WRO | EPWR | Dynamicznie rozwijające się lotnisko z wieloma kierunkami europejskimi. |
Poznań Ławica | Poznań | POZ | EPPO | Jedno z najstarszych lotnisk w Polsce, z bogatą ofertą lotów czarterowych i regularnych. |
Rzeszów Jasionka | Rzeszów | RZE | EPRZ | Lotnisko obsługujące głównie region Podkarpacia, z połączeniami krajowymi i międzynarodowymi. |
Szczecin Goleniów | Szczecin | SZZ | EPSC | Główne lotnisko obsługujące województwo zachodniopomorskie, popularne wśród turystów. |
Lublin Świdnik | Lublin | LUZ | EPLB | Mniejsze lotnisko z połączeniami do kilku europejskich miast. |
Bydgoszcz Szwederowo | Bydgoszcz | BZG | EPBY | Regionalne lotnisko, oferujące loty krajowe i międzynarodowe. |
Łódź Lublinek | Łódź | LCJ | EPLL | Mniejsze lotnisko, głównie obsługujące loty czarterowe. |
Olsztyn Mazury | Szymany | SZY | EPSY | Lotnisko obsługujące Warmię i Mazury, popularne wśród turystów. |
Radom Sadków | Radom | RDO | EPRA | Nowo otwarte lotnisko, obsługujące połączenia krajowe i międzynarodowe. |
Zielona Góra Babimost | Zielona Góra | IEG | EPZG | Małe lotnisko regionalne, obsługujące ograniczoną liczbę połączeń krajowych. |
Odpowiedzi na najważniejsze pytania
Wskazówki dla użytkowników
W Polsce znajduje się około 65 lotnisk, z których 14 posiada certyfikaty użytku publicznego, co oznacza, że są przystosowane do obsługi lotów komercyjnych zgodnie z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa i infrastruktury. Lotniska te obsługują zarówno regularne, jak i czarterowe połączenia lotnicze, w tym loty międzynarodowe. Największe z nich to porty lotnicze w Warszawie, Krakowie, Gdańsku i Katowicach. Certyfikaty te są wydawane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC), który nadzoruje przestrzeganie norm i wymogów dotyczących bezpieczeństwa operacyjnego
Oprócz lotnisk o pełnym certyfikacie, w Polsce istnieje wiele mniejszych lotnisk o ograniczonej certyfikacji, które są przystosowane do obsługi określonego typu lotów, np. loty biznesowe, szkoleniowe, czy rekreacyjne. Lotniska te mogą mieć mniejsze wymagania infrastrukturalne i operacyjne, jednak nadal muszą spełniać minimalne standardy bezpieczeństwa. Przykładem takich lotnisk są te należące do Aeroklubu Polskiego, które pełnią ważną rolę w szkoleniu pilotów oraz organizacji lotów sportowych i pokazowych.
Dodatkowo, istnieje kategoria lotnisk, które nie wymagają certyfikacji – to często lądowiska prywatne, lotniska trawiaste lub przeznaczone do użytkowania przez motolotnie, samoloty ultralekkie czy modele latające. Lotniska te są zarządzane głównie przez lokalne władze, organizacje lotnicze (jak wspomniany Aeroklub Polski) lub prywatnych właścicieli. Zazwyczaj pełnią funkcje lokalne, związane z turystyką, szkoleniami i sportami lotniczymi.
W Polsce lotniska należą do różnych podmiotów, zarówno państwowych, jak i prywatnych, a także jednostek samorządu terytorialnego. Główne grupy właścicieli lotnisk to:
- Aeroklub Polski – Zarządza wieloma mniejszymi lotniskami i lądowiskami, które są wykorzystywane głównie do celów szkoleniowych i sportowych. Aeroklub i jego lokalne oddziały prowadzą działalność związaną z rekreacyjnym i sportowym lataniem.
- Porty Lotnicze Sp. z o.o. (PPPL) – Państwowa spółka, która zarządza największym lotniskiem w Polsce, czyli Warszawą Chopina. PPPL ma także udziały w innych lotniskach regionalnych. Spółka ta podlega Ministerstwu Infrastruktury i odpowiada za rozwój infrastruktury lotniczej w Polsce.
- Samorządy lokalne – Wiele lotnisk regionalnych w Polsce, takich jak te w Gdańsku, Krakowie, Wrocławiu czy Poznaniu, jest współzarządzanych lub w pełni zarządzanych przez samorządy wojewódzkie, miejskie lub gminne. Samorządy te często współpracują z prywatnymi inwestorami lub instytucjami państwowymi.
- Prywatni inwestorzy i spółki – Niektóre lotniska w Polsce, takie jak Warszawa Modlin, Katowice Pyrzowice, są częściowo lub w całości zarządzane przez prywatne firmy lub są efektem partnerstw publiczno-prywatnych. Prywatni inwestorzy często angażują się w rozwój lotnisk regionalnych, modernizację infrastruktury, a także w działalność operacyjną lotnisk.
- Wojsko i inne instytucje państwowe – Część lotnisk w Polsce, zwłaszcza te z długą historią, były dawniej lub są nadal wykorzystywane przez wojsko. Choć niektóre z nich zostały przekształcone na cele cywilne, takie jak Poznań Ławica czy Rzeszów Jasionka, to część infrastruktury wciąż może być współużytkowana z armią.
Tak, w Polsce istnieją prywatne lotniska. Są to zazwyczaj małe, lokalne lotniska lub lądowiska, które należą do osób prywatnych, firm, lub organizacji. Prywatne lotniska mogą być wykorzystywane do różnych celów, takich jak loty biznesowe, rekreacyjne, szkoleniowe czy sportowe. Lotniska te nie muszą spełniać tak surowych wymogów jak te z certyfikatem użytku publicznego, ale nadal muszą spełniać podstawowe wymagania bezpieczeństwa.
Przykłady prywatnych lotnisk to lądowiska dla małych samolotów, helikopterów lub ultralekkich maszyn, które mogą obsługiwać loty właścicieli tych terenów, klientów biznesowych lub osoby związane z lotnictwem sportowym i rekreacyjnym.
Prywatne lotniska często nie są otwarte dla ruchu komercyjnego, a korzystanie z nich wymaga zgody właściciela lub odpowiednich uprawnień. W Polsce tego typu lotniska mogą mieć trawiastą nawierzchnię, a ich infrastruktura jest znacznie skromniejsza niż w przypadku lotnisk komercyjnych.